|
Wskaźniki oceny hałasuIstnieje wiele wskaźników oceny klimatu akustycznego
miast i obszarów [1], [2], [3]. Do podstawowych wskaźników oceny, które są
związane z hałasem drogowym, należą: Wskaźnik W wskazujący procentowy stosunek długości Lx
tras komunikacyjnych miasta (obszaru), o poziomie hałasu LAX%
(poziom statystyczny dźwięku A), do długości L0 wszystkich ulic na
których wykonano pomiary, oblicza się z wyrażenia : gdzie L0 - jest całkowitą długością przebadanych ulic Wskaźnik LMZHk określający procent
ludności miasta (obszaru) zagrożonej hałasem komunikacyjnym o poziomie
ponadnormatywnym określa się z wyrażenia: gdzie: lxi - długość tras
komunikacyjnych miasta (dzielnicy) o poziomie hałasu większym od dopuszczalnego
LAxi, km, dxi - przeciętna szerokość
terenu wzdłuż tras objętych oddziaływaniem hałasu o poziome większym od LAxi,
km, pxk - % ludności zamieszkałej w
pomieszczeniach od strony hałaśliwej trasy, ustalony doświadczalnie, GZxk - gęstość zaludnienia
miasta (dzielnicy) określona ze zbiorów statystycznych (GUS, WUS, MUS), lud./km2, Lm(o) - ludność miasta
(obszaru). Przeciętny poziom hałasu Lp - jest to średnia arytmetyczna
poziomów hałasu określonych w n punktach ustalonej sieci pomiarowej,
zlokalizowanych w odległości odniesienia od źródła hałasu. Wyraża się on
wzorem: gdzie: Li - poziom hałasu w i-tym punkcie
obserwacji Wskaźnik ten jest przydatny do oceny zmian hałaśliwości ulic na terenie
badanej aglomeracji w różnych okresach czasu. Celowe wydaje się dołączenie
dodatkowej informacji o przeciętnym natężeniu ruchu stwierdzonym w punktach
pomiarowych, co może wyjaśnić przyczynę ewentualnych zmian Lp Wskaźnik TZH - określa powierzchnię obszaru zagrożonego hałasem
od ulicy większym niż dopuszczalny: gdzie: Lx - długość odcinka ulicy w metrach, R - zasięg oddziaływania hałasu wyliczony ze wzoru: gdzie: R0 - odległość punktu odniesienia od
źródła hałasu, L0 - poziom hałasu w punkcie odniesienia, Ld - dopuszczalny poziom hałasu na terenie
przyległym do ulicy, K - współczynnik propagacji hałasu. Wskaźnik M - wskaźnik ten łączy poziom hałasu na badanym
obszarze z liczbą osób narażonych na ten hałas. Jest wskaźnikiem społecznego
zapotrzebowania na środki ochrony prze hałasem. W ogólnej postaci wyraża się on
wyrażeniem: gdzie: L - długość trasy komunikacyjnej, d - przeciętna szerokość terenu wzdłuż trasy objętej
hałasem o poziomie L, p - ustalony doświadczalnie procent
ludności zamieszkałej w pomieszczeniach od strony hałaśliwego obiektu, g - gęstość zaludnienia na danym obszarze. Istnieje również inna interpretacja w/w współczynnika: gdzie: mi - liczba osób zamieszkujących teren zagrożony hałasem, LAi - Ldop - przekroczenie dopuszczalnej wartości
poziomu hałasu. [1] A. Jaroch, M.
Rabiega, B. Rudno-Rudzińska, Metody prognozowania hałasu emitowanego z obszarów
dużych źródeł powierzchniowych ITB 311, Warszawa 1991. [2] M. Kraszewski, R.J.
Kucharski, A. Kurpiewski, Metody pomiaru hałasu zewnętrznego w środowisku,
Biblioteka Monitoringu Środowiska, Warszawa 1996. [3] J. Sadowski, M.
Stawicka-Wałkowska, R.J. Kucharski, A. Chyla, I. Zuchowicz-Wodnikowska, B.
Rudno-Rudzińska, A. Iżewska, Metody sporządzania kompleksowych planów
akustycznych miast i obszarów ITB 310, Warszawa 1991. |