|
Wpływ hałasu na zdrowie człowiekaUciążliwość
hałasu
Hałasem przyjęto nazywać
wszelki dźwięk nieprzyjemny bądź niepożądany, dokuczliwy bądź szkodliwy dla
zdrowia, utrudniający lub uniemożliwiający pracę czy odpoczynek [1]. Jego uciążliwość określana jest jako ogólna
reakcja człowieka, wyrażająca postawę niezadowolenia i sprzeciwu wobec warunków
akustycznych bądź związanych z nimi implikacjami zdrowotnymi i innymi. Hałas
komunikacyjny, kołowy i szynowy, stanowi niezmiennie podstawowe źródło
niezadowolenia i uciążliwości w miastach, pomimo ogromnego postępu jaki dokonał
się w ostatnich 20 latach zwłaszcza w redukcji hałaśliwości pojazdów. Wzrostowi
natężenia ruchu, oraz szybkości pojazdów towarzyszy przeto systematyczne
narastanie głośności hałasu ulicznego dochodzące już do granicy wytrzymałości
przeciętnego mieszkańca. Opanowując arterie komunikacyjne hałas rozprzestrzenia
się na duże obszary miasta, wdzierając się także do naszych mieszkań. Subiektywna ocena hałasu
Czynnikiem, który w sposób istotny wpływa na relacje między warunkami
akustycznymi a człowiekiem jest tzw. subiektywna wrażliwość na hałas. Dotyczy
ona zarówno fizjologicznych predyspozycji odbioru dźwięku, reakcji
emocjonalnych jak i subiektywnych odczuć. Odczuwanie dźwięku jako hałasu zależy
więc zarówno od cech indywidualnych każdego człowieka jak też od cech
fizycznych dźwięku. Wśród ludzi stwierdzamy ogromne różnice indywidualne stąd
ocena hałasu zależy od wieku, wrażliwości, stanu zdrowia, odporności
psychicznej i chwilowego nastroju człowieka. Subiektywne odczuwanie hałasu
przejawia się m. in. tym, że hałas wytwarzany przez daną osobę może nie być dla
niej dokuczliwy, natomiast dla osoby postronnej może być męczący lub wręcz
nieznośny. Dokuczliwość hałasu dodatkowo potęguje się wówczas, jeśli wystąpi on
niespodziewanie lub nie można określić kierunku, z którego się on pojawi [1].
Podstawowymi cechami fizycznymi dźwięku wpływającymi na jego odczuwanie są:
poziom, częstość występowania, czas trwania oraz charakterystyka widmowa.
Przykładową skalę subiektywnej uciążliwości hałasu komunikacyjnego przedstawia
tabela 1. Tabela 1. Skala subiektywnej
uciążliwości hałasu komunikacyjnego [2]
Granica podziału między hałasem dokuczliwym, a
niedokuczliwym jest płynna i zależna nie tylko od rodzaju słyszanych zakłóceń,
ale również od odporności nerwowo-psychicznej człowieka, jego chwilowego
nastroju lub rodzaju wykonywanej pracy. Bardzo często ten sam zespół dźwięków
może w pewnych przypadkach wywoływać wrażenie przyjemne, a w innych znów
nieprzyjemne. Wszystkie te czynniki powodują trudności w ocenie rzeczywistego
zagrożenia społeczeństwa, gdy dysponujemy jedynie akustyczną oceną terenu na
którym występuje skażenie hałasem. Dlatego też wyniki badań pomiarowych hałasu
wymagają konfrontacji z opinią ludności wyrażoną w wypowiedziach ankietowych. Wpływ
hałasu na zdrowie i samopoczucie mieszkańców
Ze względu na różne oddziaływanie hałasu na organizm, a tym samym różną
szkodliwość dla zdrowia, hałasy słyszalne można podzielić w zależności od ich
poziomu na pięć następujących grup [1]: a) poniżej 35 dB(A)
nieszkodliwe dla zdrowia, mogą być denerwujące lub przeszkadzać w pracy
wymagającej skupienia, b) 35 ¸ 70 dB(A)
wpływają na zmęczenie układu nerwowego człowieka, poważnie utrudniają
zrozumiałość mowy, zasypianie i wypoczynek, c) 70 ¸ 85 dB(A)
wpływają na znaczne zmniejszenie wydajności pracy, mogą być szkodliwe dla
zdrowia i powodować uszkodzenie słuchu, d) 85 ¸ 130 dB(A)
powodują liczne schorzenia organizmu ludzkiego, uniemożliwiają zrozumiałość
mowy nawet z odległości 0,5 m, e) powyżej 130 dB(A)
powodują trwałe uszkodzenie słuchu, wywołują pobudzenie do drgań organów
wewnętrznych człowieka powodując ich schorzenia. Hałas przyspieszając i pogłębiając zmęczenie zmniejsza uwagę, tłumi
słyszalność mowy i ostrzegawczych sygnałów akustycznych, przytępia ostrość
widzenia, bystrość obserwacji co wpływa łącznie na opóźnienie przebiegu reakcji
obronnych zwiększając znacznie możliwość nieszczęśliwych wypadków. Na podstawie badań radzieckich przeprowadzonych na 687 mieszkańcach
domów położonych przy hałaśliwych ulicach stwierdzono, że hałasy wywołane
ruchem komunikacyjnym są jedną z przyczyn powodujących liczne choroby układu
nerwowego, serca, układu pokarmowego i żołądka [1]. Badania hałasu drogowego w Niemczech wykazały wpływ hałasu o poziomie
65 dB na skurczowe ciśnienie krwi, czas krzepnięcia krwi oraz obniżenie
kortyzolu i liczby trombocytów [3].
Podobne badania prowadzone w Anglii sugerują, że ekspozycja na hałas uliczny o
poziomie 66 ¸ 70 dB
może powodować niewielki wzrost relatywnego ryzyka niedokrwiennej choroby
serca. Zbieżne wyniki zaobserwowano również w Szwecji analizując przypadki
zawałów mięśnia sercowego u mężczyzn. Wyniki badań prowadzonych przez PZH w Warszawie oraz na zlecenie GIOŚ w
Lublinie pozwalają wyciągnąć podobne wnioski. Zaobserwowano zmiany w zakresie
układu krążenia, pokarmowego i mięśniowo stawowego, a także zakłócenia
równowagi emocjonalnej u osób zamieszkałych w rejonie hałasu powyżej 65 dB.
Wyniki tych badań przedstawia rys.1. [4] Rys.1 Ryzyko względne pogorszenia stanu
zdrowia ocenianego przez mieszkańców z rejonu o wyższym poziomie hałasu w
odniesieniu do osób zamieszkałych w korzystnych warunkach akustycznych: 1-
szybkie męczenie się, 2 bóle i kołatanie serca, 3- duszność, 4 zawroty
głowy, 6 uderzenia krwi do głowy, 7 bóle i łzawienie oczu, 8 marznięcie
kończyn, 9 niska samoocena zdrowia [1] J. Sadowski, Akustyka
w urbanistyce, architekturze i budownictwie, Arkady, Warszawa 1971. [2] Z. Koszarny, W.
Szata, Narażenie ludności Warszawy na hałas uliczny cz. I i II, Roczniki PZH,
1987, nr 1 i 2. [3] Z. Koszarny, Wpływ
hałasu na zdrowie człowieka, Ekopartner, maj 1999. [4] Z. Koszarny, Wpływ
hałasu w rejonie autostrad na zdrowie mieszkańców, Liga walki z hałasem, Wpływ
autostrad na klimat akustyczny środowiska, Seminarium Warszawa maj 1996. |